@article{oai:toyama.repo.nii.ac.jp:00004623, author = {牧嶋, 真也 and 桐, 昭弘 and 伊藤, 紀男}, journal = {富山大学工学部紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, Recently, an automobile engine advances toward higher power and the powers per unit weight and unit displacement tend to increase. On the other hand, the compact design of the engine is desired for the fuel efficiency and habitability improvement. The compact design have been developed the structure of the engine from Straight-type to V-type, VR-type and W-type. One of the present authors has previously reported the compact design and the reduction of vibration of V-type engine. Then, it has been clarified that the number of the effective bank angle increases in the design, when the cylinder number of the V-type engine increases. The 45 kinds of bank angle have been obtained V-type 12 cylinder engine with the transposition crank pin. The bank angle required by the calculation has the fraction under decimal point. In this report, when the bank angle(V-angle) which decides the basic structure of V-type engine has the angle error, the effect of the error on the exciting moment is described. (author abst.), 近年,乗用車用機関は高出力化が進み,単位重量・単位排気量当りの出力が増加の傾向にある。同時に,低燃費化や居住性向上のために,機関のコンパクト化も進められている。機関のコンパクト化は,機関の構造を直列形からV形化,VR形化,W形化へと進化させている。 著者の一人は,これまでV形機関のコンパクト化と振動の低減化に関する研究に取り組んできた。V形機関の気筒数が増加すると,それに伴って設計上有効なバンク角(V角度)が多数存在することがわかった。転位形クランク構造をもつV形12気筒機関では,45種類ものバンク角が得られている。その際,理論的に求められるバンク角は,度(deg)以下に端数を生じる。そこで本報告では,V形機関の基本構造を決定するバンク角の角度誤差,すなわち加工誤差が,機関の起振モーメントなどに与える影響について検討した。, Article, 富山大学工学部紀要,54, Page 19-24}, pages = {19--24}, title = {自動車用V形機関のバンク角誤差が起振モーメントに与える影響}, volume = {54}, year = {2003} }