@article{oai:toyama.repo.nii.ac.jp:00004475, author = {北村, 岩雄 and 池田, 長康 and 有村, 文宏 and 澤田, 邦男 and 橋本, 吉昭 and 河村, 晃一 and 北村, 利博}, journal = {富山大学工学部紀要}, month = {Feb}, note = {Electric power demands are increasing at present in many fields such as domestic homes, automation product systems at almost factories, maintenance and administration systems of buildings and infrastructure systems for public use. It is important to decrease the electric power loss and to design the electric system to compact one. Fundamental experiments on the metal contact of a high current bus are carried out for this reason. It is found from the experiments that the contact pressure is not essential, but the real metal contact with metal bond structure is essential for the low electric resistance in bus connection and the contact with the metal bond structure is able to almost attain to the value of resistance of metal bus with no connection part., 現在,電力需要は一般家庭,殆どの工場における自動生産システム,ビルの維持,管理システムや公共の基盤システムなどの多くの分野で増加しつつある。電力損失を減らし,コンパクトにシステムを設計することは重要である。このような理由から,大電流母線の接続に関する基礎的な実験を行った。 この実験から金属結合構造をもった真の金属接触は電気的母線の接続にとって本質的であり,接触圧はそうでは無い。そして,この金属結合構造をもった真の金属接触がなされれば,接続部をもたない金属母線と抵抗がほぼ同じ値にまですることが可能であることとが分かった。, Article, 富山大学工学部紀要,45, Page 31-36}, pages = {31--36}, title = {大電流母線の接続に関する基礎実験}, volume = {45}, year = {1994} }