@article{oai:toyama.repo.nii.ac.jp:00002715, author = {SHINTANI, Keiko and KURIHARA, Yayoi and MEGURO, Yuko}, issue = {1}, journal = {富山大学看護学会誌}, month = {Mar}, note = {[Study design]. Inductive / exploratory study of qualitative factors. [Purpose]. To clarify how nursing students understand cancer pain control in palliative care. [Materials and methods]. As the first stage, we extracted learning experiences from 59 nursing students at College A. Inductive and exploratory analyses were performed from their reports submitted following a clinical practicum in palliative care. [Results]. Nursing student's experiences with cancer pain control in palliative care was classified into three groups: 1)physical characteristics of "presence of continuous pain due to cancer", 2 psychological characteristics of "loss of ability brought about by cancer", and 3) family / social characteristics such as "lifestyle changes", "role changes", and "social isolation". From our analysis, "trying to understand the patient's pain" and "reaching to understand the impact of cancer pain" were most important factors. [Conclusions]. Experiences of nursing student's learning to understand pain control in palliative care contained two factors: "trying to understand the patient's pain" and "reaching to understand the impact of cancer pain"., 【目的】本研究の目的は看護学生の緩和ケアおける,がん性疼痛コントロールをどの体験に基づき,どのように理解するのかを検討した。 【方法】A大学看護学生59名に対する緩和ケアの臨地実習後レポートについて,がん性疼痛コントロールにおける理解の初期段階として,学生の体験を抽出し,帰納的・探索的に分析した。 【結果】看護学生の緩和ケアにおけるがん性疼痛コントロールに対する体験は,「がんによる慢性的な疼痛が存在する」の身体的特徴であり,対象者の理解につながる体験では,「がんがもたらす能力の喪失」の心理的な特徴,「生活スタイルの変更」,「役割の変更」,「社会的孤立」の家庭・社会生活上の特徴の3つに分類ができた。さらに我々の分析から「その人の痛みを理解しようとすること」,「がんの痛みが及ぼす影響などを理解しようと少しでも歩み寄ること」が重要は因子であることがわかった。 【結論】看護学生の緩和ケアにおける疼痛コントロールを理解する体験は,がんに対する疼痛緩和のプロセスに,学生が人間を尊重する姿勢として「その人の痛みを理解しようとすること」,「がんの痛みが及ぼす影響などを理解しようと少しでも歩み寄ること」であった。この2つの体験が,緩和ケアにおける疼痛コントロールを理解する初期段階と示唆できた。, Article, 富山大学看護学会誌, 第11巻1号, 2012.3., page 29-34}, pages = {29--34}, title = {Initial learning experiences of providing cancer pain control in palliative care reported by nursing students}, volume = {11}, year = {2012} }