@article{oai:toyama.repo.nii.ac.jp:00019951, author = {伊藤, 達也 and 北, 啓一朗 and 梅村, 俊彰 and 山城, 清二}, issue = {1}, journal = {Toyama medical journal}, month = {Mar}, note = {地域包括ケアシステムにおいて訪問看護師はキーパーソンであり,医師と連携の下,身体的状態を的確に観察,アセスメントする必要がある。そこで,フィジカルアセスメント講座を受講した訪問看護師の技術習得レベルを明らかにすることを目的とした。対象は,フィジカルアセスメント講座を受講したA訪問看護ステーションの訪問看護師で,半構造化面接法を用いてインタビューを行い,SCAT法を用いて分析を行った。研究参加者は6 名で,訪問看護師歴は2 〜20年であった。SCATによる分析の結果,ストーリーラインと理論記述が得られた。技術習得レベルを,ベナーの看護実践の習熟度レベルを参考に段階分けしたところ,新人レベル〜中堅レベルにあると推察された。また,訪問看護ステーションがフィジカルアセスメント講座を受講したことで,訪問看護師の技術習得レベルが向上し,事業所単位で実践コミュニティとなることが示唆された。 \nIn the Community-based Integrated Care System, visiting nurses play a significant role because they accurately observe and assess physical conditions in collaboration with physicians. The purpose of this study was to clarify the skill acquisition level of visiting nurses who attended the physical assessment course. The participants were visiting nurses at a visiting nurse station who had attended the physical assessment course. We interviewed them using the semi-structured interview method and analyzed them using Steps for Coding and Theology (SCAT). The SCAT resulted in storylines and theory writings. The skill acquisition level of visiting nurses was graded based on Dr. Benner’s stages of clinical competence from advanced beginner to a proficient level. It was suggested that the skill acquisition level improved when the visiting nurses attended the physical assessment course, then it became a practical community at the site level., Article, Toyama medical journal, 33(1), 2023.3, pp.31-41}, pages = {31--41}, title = {フィジカルアセスメント講座を受けた訪問看護師の技術習得レベルの分析~ SCATを用いて~}, volume = {33}, year = {2023} }